25 Aralık 2020 Cuma

İsraf (Yeşil Ekonomi 43)

 


Tabii kaynakların üzerine önemli yükler getiren konulardan biri de israf. FAO’nun tahminine göre, küresel olarak üretilen bütün gıdaların %30’una karşılık gelen ve 1.3 milyar tona kadar ulaşan bir miktar her yıl tarladan çatala kadar uzanan süreç boyunca kayba uğruyor.

İsrafın önlenmesi yeşil ekonomi kavrayışının da başarılı olması konusunda hayati önem taşıyor.

Bu çerçevede alınacak tedbirlerle kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğinde kayda değer mesafe sağlanabilir.

Yeşil ekonomi kapsamında uygulanan yeşil teknoloji kaynakları ve çevreyi kirletmeyen bir yapıya sahip olurken, aynı zamanda kaynakları koruyup ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşturmuş olacak.

İsraf konusuna yeterince hassasiyet ve özen gösterilmediğini hemen hemen her ortamda görmek mümkün.

İsraf konusunda alınacak tedbirlerin uygulanması ve eğitimle ham madde, üretim, ürün, emek ve sermaye heba edilmekten kurtarılmış olacak.

Özellikle su ve toprak gibi temel tabii kaynaklar ise daha fazla önem taşıyor.

İsrafa yol açan önemli bir husus da standardizasyon ve uygulanmasındaki eğitim eksikliği. Standardizasyon konusunun gelişen ve değişen şartlara uyarlanmasıyla gerek kaynakların, gerekse üretim boyunca yapılan masrafların ve maliyetin azalmasında önemli rol oynayacak. Böylece, üretici, tüketici ve kaynaklar korunmuş olacak.

Eğitimli olmanın yanında günlük hayatta, üretimde kullanılan bütün araç ve gereçlerin de her türlü israfı önleyici özellikte tasarlanarak üretilip uygulamaya sunulması israfın azaltılmasında kayda değer bir paya sahip olacak. 

Tarım ve gıda sektöründe tarladan çatala gelinceye kadar gıda üretimi, hangi safhalardan geçiyorsa tek tek gözden geçirilip bu kayıpları azaltacak bir çalışma yapılması konuya destek sağlayacak. Hangi aşamalarda bu kayıplar oluyorsa ona göre önleyici tedbirler alarak israf mümkün oldukça en az seviyeye düşürülebilir. Bu süreç üretim, nakliye, pazarlama sofraya gelinceye kadar geçen zaman dilimini kapsıyor. 

Yeşil yenilikle; üretimlerde, işleme süreçlerinde, pazarlama metotlarında, organizasyon ya da kurumlarda daha yüksek çevresel avantaj sağlanacağı bekleniyor.