Yaklaşık
2,5 yıl ham petrol fiyatlarında aşağı yönlü eğilim devam etti.
2014
haziranda varil fiyatı 110 doların üzerine kadar yükselen petrol fiyatları bu
tarihten sonra düşüş trendine girdi.
O
tarihten bu yana belli aralıklar arasında gidip geldiyse de petrol fiyatları
100 dolara tekrar çıkmadı, 50 dolar ve altında seyretti.
Petrol
fiyatlarındaki aşağı yönlü eğilimin özellikle petrol ithal eden ülkelerin
ekonomilerine olumlu yansımaları oldu…
Petrol
üretimi yapan ülkeler arasında üretim konusunda uyum sağlanamadığı için petrol
fiyatları hem eski ulaştığı yüksek rakamlara ulaşmadı ve hem de istikrarlı bir
seyir izleyemedi.
Düşük
petrol fiyatları petrol üreten ülkelerin ekonomilerine olumsuz etki yaparken
diğer ülkeler ve bu ülkelerin tüketicileri aynı zamanda üretim tesislerinde
petrol esaslı ürün kullananlar için olumlu bir gelişmeye yol açtı.
Petrol
piyasaları 30 kasımda yapılacak OPEC toplantısına odaklandı.
Toplantı
öncesi OPEC üyeleri arasında üretimi kısma üzerine anlaşma sağlanamayacağı
söylentisi ile fiyatlar Brent petrolünde 45 dolara kadar geriledi.
Ancak
son anda anlaşma sağlanması nedeniyle fiyatlar 50 doların üzerine yükselerek
hafta sonu itibariyle 55 dolara yaklaştı.
Toplantıda
OPEC üreticilerinin günlük üretimi ekim ayı üretimi olan 33,82 milyon varilin
altına inerek günlük olarak 1,2 milyon varil kısma kararında anlaşma sağlandı.
Buna
ilaveten, OPEC dışındaki petrol üreticileri de günlük üretimlerinde 0,6 milyon
varil kısma kararı aldı üretimlerinde.
Analistler
önümüzdeki günlerde petrol piyasasındaki istikrarsızlığın yüksek olacağını
ifade ediyor.
Anlaşma
sağlanamaması durumda petrol fiyatlarının 2017 yılının ilk yarısına kadar
yükselen stoklar ile ortalama 45 dolar civarında olacağı, hatta 40 doların
altına düşeceği tahminleri yapılıyordu...
Ülkemiz
için petrol fiyatlarının iki çarpanı bulunuyor, biri doların lira karşısında değer
kazanması, diğeri ise uluslararası petrol piyasasının yükselmesi.
Ülkemiz
petrol fiyatlarını bu iki faktör belirliyor.
Yapılan
tahminlere göre petrolün varil fiyatı 2017 yılında 55-60 dolar seviyesinde
olacağı, ancak bu OPEC’in ve OPEC dışı petrol üreticilerinin üretimi kısma doğrultusunda
almış oldukları kararı sürdürmelerine bağlı. Birinin anlaşmaya bağlı kalmaması durumunda fiyatlar tekrar aşağı yönlü bir seyir izleyebilir.
Fosil yakıtların
çevre problemleri nedeniyle gerek ülke ve gerekse uluslar arası seviyede
azaltılması yönünde çalışmalar var.
Çin
gibi nüfusu yüksek oranlara sahip ülkelerde olduğu gibi, dünyanın diğer bütün
mega kentleri artık fosil yakıtlı araçların azaltılması hatta belli
mesafelerden itibaren bu şehirlere girmemesi yönünde tedbirler alıp uygulamaya
koyuyorlar.
Bu eğilim
oranı giderek artış gösterecek.
Çevreyi
korumayla ilgili bu tedbirlerin fosil yakıt tüketimine etkisi ne oranda olacağı
yakın zamanda görülecektir.
Elektrikli
ve hibrid araçların hızla yaygınlaşması fosil yakıtlara olan talebi
düşüreceği beklentisi var. Bu araçların enerji ihtiyaçlarını karşılayacak yenilenebilir
enerji üretimini artırmak ya da başka teknolojilerin gelişmesi ile ulaşım
sektörünün ihtiyacı karşılanabilir...