Atalarımız, "Ya devlet başa ya kuzgun leşe" demiş...
Ya kurum kültürü veya kargaşa…
İsmini öğrenip de ne manaya geldiğini bilmemek,
neleri kapsadığını, kapsaması gerektiğini öğrenmemek herhangi işyerinin düzen ve
verimliliği açısından önem arz ediyor.
Kurumsal kelimesini sakız gibi ağzından düşürmeyip,
fakat bunun muhtevasından haberdar olmamak ise bir anlam ifade etmiyor.
Bu kavramın çalışanlara ve kurumlara hangi sorumlulukları
yüklediğini bilmekte fayda var.
Kurumsal ahlak bir kurallar ve prensipler
manzumesini kapsıyor.
İşyeri ortamı kendine has özellikleri ile sokak
ve kahve kültüründen farklılaşır.
Çalışanların huzur, güven ve verimli olması için
gerekli ortamın tesisini gerektirir; bu da hem kurum ve hem de çalışanların
menfaati içindir.
Bir işyeri, temel prensipler ile mütenasip olmayan
çalışma anlayışıyla değil de, bunun aksine kurum kültürü prensiplerinin
benimsenmesiyle varlığını sürdürür ve ayakta kalabilir.
Kural ve prensipler de bir işyerinin verimli
çalışması ve ilerlemesini kapsamaktadır.
Başkalarının çalışma özgürlüğünü hiçe sayarak kaba
saba anlayışlı bir çalışma ortamı huzur yerine, huzursuzluğa, verim yerine,
verimsiz bir sonuca kapı aralar.
Çalışmanın performansı sübjektif verilerle değil,
objektif ve adil bir değerlendirme ile yapılır.
Hissi kararlar yerine, kurumsal prensiplerle, esaslar ölçü olarak ele alınır...
Kurum kültürü fitneyi kabul etmez, kurum kültürü düzen, intizam ve verimlilik üzerine kurulmuştur.
Kurum kültüründe çalışanların saygınlığına önem verilir ki bu
da uluslararası çalışma kurumu olan ILO’nun üzerinde durduğu, benimsediği,
yaygınlaştırmaya çalıştığı temel prensiptir.
Bu husus aynı zamanda Birleşmiş Milletler tarafından 2015 yılında kabul edilen ‘Sürdürülebilir
Gelişme Hedefleri'nin de kapsamında yer aldığı ve 2030 yılına kadar dünya çapında kabul
görmesi amaçlanmaktadır.
Kurumu zarara uğratacak veya gelişmesine engel olacak tutum ve davranışlar da yer bulamaz.
Konunun uzmanlarına göre, kurum kültürünü kurum içi değerler ve inanç manzumesi
oluşturur.
Kurum kültürü ve prensiplerinin benimsenip uygulamasındaki temel bir amaç ise herkesin kendine has kuralını, prensibini ve hukukunu oluşturmasına engel olmaktır.
“Kurum kültürü ahlaki, dini, teknik, ekonomik, psikolojik ve
sosyal değerleri ihtiva eder", şeklinde açıklanmış.
Bir başka açıklama ise, “Kurum kültürünü işletmelerdeki genel
başarının ana etkenlerinden biri”, olarak kabul görmüş.
Bir diğer tarif ise, kurum kültürünü kısa ve öz olarak,
“kurumun paylaştığı anahtar değerler, standartlar, normlar, inançlar ve anlayış
topluluğu” olarak tanımlıyor…
Netice olarak kurum kültürü hukuk çerçevesinde belli bir standartlar ve prensipler manzumesinden oluşuyor.